Problemy z duplicate content
Wartościowy oryginalny tekst jest bardzo ważnym elementem składowym układanki, jaką jest profesjonalna strona internetowa, sprawnie funkcjonująca, przyjazna dla wyszukiwarki i Internautów, strona, która zarabia. Służy temu profesjonalna usługa – SEO copywriting, którą świadczą firmy pozycjonujące.
SEO copywriting wymaga dużego nakładu pracy, w związku z tym nie warto ryzykować utraty pozycji, powielając wielokrotnie ten sam tekst na różnych stronach.
Duplicate content to zjawisko zdefiniowane przez Google, dotyczące identycznych lub bardzo podobnych tekstów powtarzających się w ramach jednej strony lub na wielu różnych stronach internetowych.
Zdublowana treść (tekstowa zawartość strony) może stać się poważnym problemem w SEO. Bywa wykorzystywana do manipulacji wynikami wyszukiwań, jako sposób na podniesienie pozycji strony w wyszukiwarce. W tym przypadku powtarzalny content jest traktowany przez wyszukiwarkę jako spam. Zagrożenie w tym zakresie stanowią kanały RSS, ponieważ w ich przypadku trudno zachować kontrolę nad ilością powieleń tekstu w Sieci.
Robot wyszukiwarki Google, z myślą o użytkownikach Internetu, dokłada starań, by poprawić jakość wyników wyszukiwań. W związku z tym dąży do zmarginalizowania lub usunięcia stron, których cała zawartość jest zdublowana. Nie wnoszą one bowiem do wyszukiwarki niczego nowego, więc z punktu widzenia Internauty są bezwartościowe.
Jednak nie wszystkie formy powtarzającej się treści są negatywnie oceniane przez robota wyszukiwarki. Gdyby każda forma duplicate content była zakazana, nie mogłyby istnieć w sieci żadne sklepy internetowe. Przeważająca część korzysta z opisów dostarczonych przez producentów. Dotyczy to zarówno paneli podłogowych, jak i aparatów fotograficznych, a w szczególności książek.
Na oficjalnej stronie Google można znaleźć przykłady dozwolonego duplicate content zarówno w ramach jednej domeny, jak i wielu różnych stron. Jednym z nich jest umieszczanie na swojej stronie tego samego tekstu w różnych formatach – np. w wersji do druku lub w wersji pdf. Robot wyszukiwarki, rozpoznając ten sam tekst, wybiera najlepszą jego wersję, i tę indeksuje.
Jeśli chcemy wykorzystać obecną już w Internecie wartościową treść na swojej stronie, konieczne jest umieszczenie linku do źródła. Dla Google najważniejsze jest ustalenie, która strona zawiera oryginalną treść, dlatego jednym ze wskazań Google dotyczących problemu duplicate content jest podanie oryginalnego źródła zdublowanej treści.
Na oficjalnej stronie Google można znaleźć wiele technicznych wskazówek dla webmasterów, pomocnych w uniknięciu niezamierzonego duplicate content na swojej stronie.
Doświadczenie pozycjonerów wskazuje, że strona zawierająca podobną treść do już istniejącej w Sieci, nie musi być zagrożona całkowitym usunięciem z indeksu, ale np. zmniejszeniem widoczności strony, trudnością w osiągnięciu czołowych pozycji w wyszukiwarce. Niektórzy twierdzą, że kary nakładane przez Google za duplicate content (filtry, ban) to mit, niemający nic wspólnego z rzeczywistością.