Positive Advisory wraz z Infosys Technologies Ltd. zadbają o bezpieczeństwo w polskich bankach
Według analiz i szacunków firmy Positive Advisory co najmniej kilkanaście banków w Polsce stoi przed decyzją odnowienia lub wymiany centralnego systemu informatycznego.
Banki w Polsce używają przestarzałych systemów centralnych obudowanych rozwiązaniami, często obdarzonych dużym ryzykiem awarii. Ponadto istotną cechą tych systemów jest ograniczenie funkcjonalne. Manifestuje się to m.in. w utrudnieniu kreowania nowych produktów bankowych. Wprowadzenie do ofert banku nowego produktu wymaga częstokroć niemalże tworzenia nowego oprogramowania (tzw. kastomizacji), które nie jest wspierane przez producentów systemów centralnych w nowszych wersjach oprogramowania, potęgując tym samym ryzyko błędów.
Positive Advisory prowadzi obecnie wdrożenie modułu back office systemu centralnego Finacle dla departamentu skarbu Banku Polskiej Spółdzielczości. Jest to pierwsze w Polsce zastosowanie systemu Infosys w polskim banku.
– Wdrożenie systemu obsługującego Back Office w naszym Banku prowadzą specjaliści firmy Positive Advisory, będącej partnerem indyjskiego koncernu Infosys na polskim rynku. Konsultanci Positive Advisory brali udział w naszych wcześniejszych projektach zakończonych sukcesem. Wieloletnie doświadczenie poszczególnych pracowników Positive Advisory w zakresie implementacji systemów back-office oraz zaawansowany technologicznie system Finacle z doskonałymi międzynarodowymi referencjami pozwolą nam zrealizować kolejne cele w zwiększeniu innowacyjności usług, a co za tym idzie zadowolenia naszych klientów – powiedział Artur Bieszczad, dyrektor Departamentu Biura Wdrożeń i Projektów BPS S.A.
Infosys oferuje rozwiązania z grupy Finacle adresowane do banków w zakresie: systemów centralnych, systemów skarbca(treasury), e-bankowości i CRM. Rozwiązania te dostosowane są do wymagań indywidualnych, korporacyjnych i sprawozdawczych banków na całym świecie. Finacle to rozwiązanie o szerokiej funkcjonalności, łatwo adoptowalne do potrzeb rynku oraz klienta przez co jest alternatywą dla aktualnie funkcjonujących bankowych systemów centralnych. Finacle jest nie tylko wysoko zaawansowany technologicznie, ale także atrakcyjny cenowo, co stanowi dodatkową wartość dla potencjalnych klientów, którzy muszą liczyć się z oszczędnościami.
Finacle jest obecnie jednym z najbardziej wszechstronnych, elastycznych i skalowalnych rozwiązań w swojej klasie. Rozwiązania te są najlepiej oceniane przez niezależnych obserwatorów rynku: Gartner umieścił Infosys Finacle w czołówce zestawienia liderów w opublikowanym we wrześniu 2010 r. raporcie nt. głównych systemów bankowych „Magic Quadrant for International Retail Core Banking (IRCB) 2010.

Raport Gartnera z 2010 r.
Finacle zapewnia ścisłą integrację z kanałami dystrybucji i innymi istniejącymi systemami w banku. Ułatwia bankom szybsze wprowadzanie na rynek nowych produktów bankowych oferowanym klientom indywidualnym i biznesowym.
„Obecnie na rynku obserwujemy wzmożone zainteresowanie systemami transakcyjnymi/centralnymi. Zarządzający zaczynają odczuwać konieczność zmiany komponentów tychże systemów. Wymiana jest procesem nieuchronnym z uwagi na wszystkie wymienione powyżej czynniki które są de facto determinowane przez naturalne starzenie się technologii i architektury funkcjonalnej stosowanych rozwiązań.
Banki nie bardzo mogą pozostawić stare systemy ponieważ z czasem nie będą one wspierane przez producentów. Oczywiście można sobie wyobrazić (i są takie przypadki w bardzo dużych międzynarodowych bankach) że bank sam zajmie się utrzymaniem i serwisem systemu. Trzeba jednak pamiętać że nie ten rodzaj aktywności jest podstawowym celem biznesowym jaki realizuje bank. Rozwiązania takie niemal zawsze prowadzą do pozostania w tyle za czołowymi producentami systemów którzy korzystają z doświadczeń całego rynku finansowego i najnowocześniejszych technologii, gdyż to produkcja oprogramowania stanowi ich podstawowy biznes.
– Wymiana systemów informatycznych musi odbywać się etapowo, wymaga stworzenia strategii dostosowanej do specyfiki Banku uwzględniającej jego obecną architekturę informatyczną, wymagania biznesowe obecne i przyszłe oraz dostosowanie do możliwości finansowych. Gdyż implementacje systemów centralnych to procesy długotrwałe i kosztowne wymagające absorpcji znacznych zasobów wewnętrznych i zewnętrznych. Koszt licencji i wdrożenia mogą sięgać od kilkudziesięciu do kilkuset milionów złotych w zależności od skali banku i zakresu wdrożenia. Są to znaczące koszty ale wydają się nie do uniknięcia w najbliższych latach – mówi Piotr Ligenza, Dyrektor Rozwoju Biznesu, Positive Advisory S.A.
Infosys jest międzynarodowym liderem w dziedzinie tworzenia i dostarczania zaawansowanych rozwiązań informatycznych, systemów bankowych, zarządzania i bezpieczeństwa dla instytucji finansowych na całym świecie. W czerwcu 2010 r. grupa Infosys zatrudniała ponad 110 tys. pracowników w ponad 50 biurach na całym świecie. Infosys jest częścią Indeksu 100-Index na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych NASDAQ. www.infosys.com/finacle
Positive Advisory S.A. jest firmą konsultingową, specjalizującą się w usługach doradczych i wdrożeniowych w obszarze rozwiązań informatycznych dla sektora bankowo-finansowego. Działalność firmy rozpoczęła się od współpracy z największymi zagranicznymi instytucjami finansowymi, takimi jak GE Money Bank w Londynie czy Raiffeisen Zentralbank w Wiedniu.
Do grona polskich klientów Positive Advisory należą, m.in.: PKO BP, Allianz Bank, Bank Ochrony Środowiska, DZ Bank, Bank Polskiej Spółdzielczości, Bank Gospodarstwa Krajowego oraz innowacyjne firmy usługowe takie jak Inpost Usługi Pocztowe i Inpost Finanse. Spółka powstała w 2006 r., a w czerwcu 2008 r. zadebiutowała na rynku NewConnect. www.positiveadvisory.pl
Zobacz także: skuteczne odzyskiwanie długów