Dlaczego Polacy nie naprawiają samochodów w ASO?

Utrzymanie samochodu z pewnością nie jest tanie. Bywa, że ceny nowych auto części mogą przekraczać równowartość samego auta. Właśnie wtedy kierowcy raczą się pytaniem, czy zamiast kupna oryginalnych auto części w Autoryzowanych Serwisach Obsługi wybrać części używane lub zamienniki? Czy takie rozwiązanie jest rozsądne?

I tak, i nie. Oczywiście najkorzystniej wszelkich napraw związanych z samochodem dokonywać w Autoryzowanych Stacjach Obsługi, lecz niezwykle wysokie ceny podzespołów w zestawieniu z nieodpowiednimi cenami usług sprawiają, że nie wszystkich posiadaczy samochodów stać na takie nakłady finansowe. Jaka jest alternatywa? Otóż zostają jedynie dwa główne rozwiązania: rozpoczęcie poszukiwań eksploatowanych części samochodowych na szrotach albo zakup tańszych części zamiennych. Co wybrać? Teoretycznie o wiele lepiej jest zakupić polecane zamienniki. Zamienne części samochodowe są bardzo popularne, a wiele z nich jest produkowanych zgodnie ze specyfikacjami oryginalnych podzespołów, czasem nawet w identycznych fabrykach. Istnieje wiele renomowanych koncernów produkujących wysokiej jakości części zamienne. Należy zorientować się jakie są panujące np. o firmie Gates opinie, które można znaleźć na wielu serwisach motoryzacyjnych, a dostaniemy wstępne informacje czy opłaca zainteresować się podzespołami tworzonymi przez dany koncern. Gdy zdecydujemy się na zakup podzespołów zaprojektowanych przez któregokolwiek, nieznanego nam producenta warto niekiedy zorientować się, w których krajach ulokowane są jego fabryki. Jest to o tyle ważne, ponieważ powstaje coraz więcej słabych kopii części produkowanych głównie w Chinach, które od strony wizualnej prawie zupełnie nie różnią się od części oryginalnych.

Przed kupnem części zamiennych warto sprawdzać także rekomendacje konkretnego producenta. Rywalizacja na rynku części zamiennych ciągle wzrasta, przez co tworzonych jest coraz większa ilość przedsiębiorstw produkujących części samochodowe – niektóre z nich projektują podzespoły o wątpliwej jakości. Wiadomo, koncern koncernowi nierówny, ale z pewnością przedsiębiorstwo o kilkudziesięcioletniej historii posiadające roczny obrót w postaci milionów dolarów powinno produkować lepsze elementy niż nikomu nic nie mówiąca marka, która dopiero co debiutuje z asortymentem. Niezwykle rzadko dzieje się odwrotnie. Przede wszystkim z tych względów gdy chcemy nabyć np. części Hella to najpierw zaglądnijmy na oficjalną stronę producenta i poczytajmy nieco o jego historii, stałych odbiorcach czy producentach samochodów, którzy wykorzystują i rekomendują wspomniane części. Ponadto niekiedy warto zbadać ile wynosi okres gwarancyjny oraz co sama gwarancja obejmuje.

Większość mechaników zdecydowanie neguje zakup eksploatowanych auto części. Jest tak ponieważ nie posiadamy szczegółowych informacji dotyczących używanego podzespołu. Przeważnie osoba zainteresowana nabyciem nie nowego przedmiotu odwiedza szrot i po odnalezieniu poszukiwanej części najczęściej nawet dokładniej się jej nie przygląda, radując się z zaoszczędzenia niekiedy nawet kilkunastu złotych. Niestety w ogromnej większości przypadków taka część po kilku miesiącach zaprzestanie należycie działać. Dopiero wtedy kierowcy dochodzą do wniosków, że kupno części od renomowanego producenta jak choćby Sachs byłoby o wiele tańsze w zestawieniu z zakupem wyeksploatowanej części samochodowej oraz szeregiem napraw, jakie pośrednio wywołała nabyta „używka”. Są części samochodowe, jakich nie należy nabywać używanych. Mowa tu między innymi o amortyzatorach, czy częściach układu hamulcowego – czyli wszystkich podzespołach posiadających realny wpływ na poziom bezpieczeństwa osób podróżujących. Nie należy uważać wyłącznie na wymienione podzespoły. Doskonałym wzorem jest zakup na szrocie chłodnic samochodowych zaprojektowanych z aluminium. Materiał ten jest niezwykle wrażliwy na zmianę poziomu temperatury a także wilgoć, dzięki czemu jeżeli chłodnica leżała przez kilka tygodni na otwartym powietrzu to nie ma co liczyć, że będzie się właściwie sprawowała przez kilka lat.