Jak podbić zagraniczne rynki poprzez internet?

Obecność w internecie jest dla większości firm koniecznością, jeśli chcą się rozwijać i pozyskiwać klientów. Często promowanie się tylko na rodzimym rynku nie wystarcza, i trzeba pomyśleć o zaistnieniu na zagranicznych rynkach zbytu.

Na tym właśnie polega istota internetu, że jest on siecią łączącą ludzi na całym świecie. Jedynym ograniczeniem może tu być język. Dlatego chcąc podbić zagranicę, konieczne jest przygotowanie wersji językowej strony www, odpowiedniej dla danego kraju. Nie jest to mały koszt, ale się opłaca. Wyszukiwarki internetowe działają wszędzie na podobnych zasadach – prezentują wyniki będące odpowiedzią na konkretne zapytania. Jest oczywiste, że każdy przeszukuje sieć przede wszystkim w swoim języku ojczystym lub też w języku kraju, w którym aktualnie mieszka.

Dotyczy to zwłaszcza wyszukiwania firm oferujących produkty lub usługi, na których nam zależy. Możemy też przeszukiwać sieć korzystając z języków obcych – najpopularniejszym jest tu angielski, ale robimy to zazwyczaj w określonych sytuacjach – gdy szukamy wiedzy eksperckiej na jakiś temat, a nie na co dzień, gdy szukamy na przykład ozdobnych kamieni do dekoracji naszego ogrodu.

Oczywiście samo przetłumaczenie strony internetowej na język obcy nie wystarczy. Wersja językowa wymaga takiej samej promocji, jak polska, żeby uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwarce w danym kraju. Konieczne jest więc klasyczne pozycjonowanie za granicą, z uwzględnieniem lokalnego rynku, wyszukiwarki i oczekiwań odbiorców.

Nie jest to łatwe zadanie, ale jeśli się powiedzie, firma może liczyć na spore zamówienia z zagranicy. Niezwykle istotną kwestią jest także możliwość nawiązania nowych kontaktów – pozyskania kontrahentów, dystrybutorów, przedstawicieli, którzy będą reprezentować firmę za granicą.

Reklama jest nieodłączną częścią biznesu, a internet daje w tej kwestii wiele możliwości. Oprócz klasycznego pozycjonowania można stworzyć kampanię reklamową za granicą, wykorzystując do tego system Google AdWords. W Rosji i krajach Wspólnoty Niepodległych Państw warto z kolei zainteresować się reklamą Yandex Direct w najpopularniejszej tam wyszukiwarce – Yandex.