Poradnik: PR internetowy cz. 2 – Co Twój klient robi w Internecie?
Nie odpowiesz na to pytanie, jeśli nie poznasz zwyczajów, potrzeb i ukrytych pragnień klienta. Bez odpowiedzi nie możesz przejść rzetelnie do tego punktu. Stąd tak ważne jest scharakteryzowanie klienta.
Gdy już go znasz, możesz sprawdzić co prawdopodobnie robi w Internecie. Jakie strony ogląda? Co mu się podoba? Jakie reklamy ignoruje, a jakie komunikaty chce znaleźć w wyszukiwarce?
Idealnie byłoby każdego klienta spytać o jego potrzeby, ale nie zawsze możesz to zrobić (np. poprzez badanie poprzez e-mail lub recenzje pod produktami w sklepie online). Jeśli znasz swoje grupy docelowe, znajdziesz badania tych grup w instytutach badawczych i badaniach naukowych. Interesujące i popularne strony internetowe znajdziesz w badaniu Megapanel. Oglądalność serwisów internetowych i profil Internautów znajdziesz także w domach mediowych, agencjach reklamy i biurach reklamy tych witryn. Stąd droga do stworzenia reklamy jest już krótsza.
A co możemy zrobić za darmo? – spytasz. Kiedyś wysyłano maile do dziennikarzy w portalach internetowych, którzy mogli napisać o Twoim komunikacie lub nie. Potem doszli bloggerzy, którzy są z natury bardziej niezależni i tym trudniej „od niechcenia” wstawić swój przekaz na łamy ich blogów. Wreszcie pojawiły się serwisy społecznościowe i social media z Facebookiem na czele, które pozwalają na dotarcie do każdego klienta z osobna, bez pośredników w stylu starych mediów.
Jak wykorzystać ten potencjał?
W następnym odcinku: 3. Nowy PR internetowy
Poprzednio: 1. Kim jest Twój klient?