Poradnik: PR internetowy cz. 1 – Kim jest Twój klient?
Wiele agencji Public Relations i specjalistów ds. PR prowadzi działania w Internecie tak, jak robili od zawsze ze „starymi mediami”. W dobie Facebooka, iPada i rosnącego znaczenia jednostki w Internecie, nie można skupić się wciąż na sobie samym. Wysłanie komunikatu do listy dziennikarzy internetowych to w najlepszym wypadku walenie grochem o ścianę.
Public Relations, czyli relacje ze społeczeństwem, kontakt z klientem. Jak doprowadzić go do perfekcji w Internecie? Zaczynamy nasz kurs w odcinkach.
Kim jest Twój klient?
Na początek odrobina oczywistości, które warto sobie jednak odświeżyć w kontekście Internetu.
Mówiąc o kliencie mam na myśli szerokie grono klientów – zarówno osoby, które kupują coś w Twoim sklepie przy Floriańskiej w Krakowie lub w sklepie online, jak i osoby wewnątrz firmy, np. zarząd.
Jeżeli jeszcze nie wiesz, czego oczekują klienci Twojej firmy, lepiej zatrzymaj się, weź kartkę i stwórz profile klientów. Bez tego wciąż rzucasz grochem.
Klienci zewnętrzni często dzielą się na kilka grup, które warto jak najlepiej scharakteryzować według potrzeb, jakie mają. Wszak Twoja firma jest od zaspokajania potrzeb i czerpania z tego zysków. Im lepiej dotrzesz do kupującego, tym więcej sprzedasz. Proste, prawda?
Klientami wewnętrznymi zazwyczaj są wszyscy pracownicy, ale z naciskiem na zarząd i kierownictwo średniego szczebla. Bossowie chcą wiedzieć ile i dlaczego pisano o firmie, jak wypada w porównaniach z innymi przedsiębiorstwami w branży oraz co knuje konkurencja. Natomiast pracownicy najniższego szczebla często zyskują dodatkową motywację, gdy czytają pozytywne informacje o firmie. A jak jest u Ciebie?
To oczywiście ogólne przykłady. Wykonaj swoje badanie i poznaj klienta.
W następnym odcinku: 2. Co Twój klient robi w Internecie?